السلام عليكم
تحية طيبة الى كبار واساتذة الموقع
شكرا جزيلا للاستاذالفاضل
محمد عبد السلام
على مجهودة الكبيرفى رفع كتاب الكيمياء
مجرد راى فى منهج الكيمياء الجديد
فى راى صعب تدريس بعض الجزئيات لطلبة اولى ثانوى
ازاى ندرس لطالب لسة طالع من اعدادى معلومات درسناها فى الجامعة
حاجة تانية اللى واضع المنهج دة عبقرى فاهم هو بيعمل ايةنتكلم عن ابواب المنج
الباب الاول
غير موفق تماما فى موضوعات الباب الاول لانة خلط ما بين الكيمياء والفيزياء
يعنى ممكن نعتبر الباب الاول عبارة عن كيمياء فيزيائية
انا متفق معكم تماما ان موضعات المنهج جديدة
عبارة عن كيمياء فيزيائية متقدمة درستهافى الجامعة مع الدكتور الكبير محمد بدر الصباح بجامعة الازهر
كان يفترض ان تكون بداية المنهج غير كدا
طلبة كتير يمكن تحول من الثانوى العام لتعليم الفنى لان البداية صعبة
الباب الثانى
ماخوذ من الباب السادس فى كيمياء الثانوية العامة ولكن باختصاروبراعة فى الاداء
خلط مابين منهج اولى ثانى القديم مع منهج الثانوية العامة الباب دة عايز مجهود كبير جدا
فى الفصل الثانى
كان المفروض يبدا بشرح
حساب الصيغة الكيميائية
وبعد كدا
يشرح النسب المؤية الوزنية
ويختم بالناتج الفعلى والنظرى
هو واضح من هذا الباب انة سهل لكن هيكون فية افكار كثيرة جدا ونوعيات مسائل هتكون صعبة على الطالب فى المرحلة دى
الباب الثالث
بدا بشرح المحاليل
بصراحة معلوماتة غير منظمة
يجب تعديل من اول صفحة 54 الى صفحة 57 ( معلومات ولا لها لزمة)
الفصل الثانى
الاحماض والقواعد
شرحة كويس لغاية صفحة 69 فقط
انما صفحة 70 و صفحة 71 عايزة تعديل
الباب الرابع
الفصل الاول
المحتوى الحرارى
عبارة عن كيمياء فيزيائية متقدمة
مزيج ما بين الكيميا والفيزيا
الفصل الثانى
غير موفق فى شرحة
كان فى المنهج القديم افضل كثيرا
الباب الخامس
عبارة عن استعراض عضلات لمؤلف الكتاب على المعلم والطالب
هل من المعقول طالب فى هذا العمر يفهم الشرح بالطريقة دى
الكيمياء النووية
منهج يدرس لطالب فى جامعة
وبعدين اين اسسس الكيمياء النووية
المؤلف غير موفق تماما فى شرح النووية
الباب السادس
(لا تعليق)
خارج نطاق الخدمة
لا يصلح للتدريس فى الكيمياء
الخلاصة
منهج الكيمياء
(غير منظم - فية اجزاء غير مناسبة تماما للتدريس - فية حشو كتير - يركز علىالحفظ - كتاب الانشطة يستحيل تدريسة فى بعض المدارس لعدم وجودامكانيات-المنهج سوف يؤدى الى تسرب الكثير الى التعليم الفنى - المنهج كبيرجدا يستحيل تدريسة فى ترم واحد – المنهج يحتاج تدريسة لمدرس خصوصى بارع طبعا فاهمين كلامى يعنى الدروس الخصوصية اسعارها هتزيد مع المناهج الجديدة)
كل احترامى وتقديرى لمؤلفى الكتاب الغير موفقين وبامانة فى الكتاب الجديد
واضح ان وزارة التربية والتعليم تختار اسواالمناهج لتدريسها
دة مش كويس لمصلحة البلد
كنت اتمنى ان المنهج يتناسب مع عقول الطالب ويتناسب مع ظروفنا الحالية
تحياتى للجميع
منتظر ردودكم وانتقاداتكم
وكل عام وانت بخير
منقول للاستاذ /محمد الطنطاوى
تحية طيبة الى كبار واساتذة الموقع
شكرا جزيلا للاستاذالفاضل
محمد عبد السلام
على مجهودة الكبيرفى رفع كتاب الكيمياء
مجرد راى فى منهج الكيمياء الجديد
فى راى صعب تدريس بعض الجزئيات لطلبة اولى ثانوى
ازاى ندرس لطالب لسة طالع من اعدادى معلومات درسناها فى الجامعة
حاجة تانية اللى واضع المنهج دة عبقرى فاهم هو بيعمل ايةنتكلم عن ابواب المنج
الباب الاول
غير موفق تماما فى موضوعات الباب الاول لانة خلط ما بين الكيمياء والفيزياء
يعنى ممكن نعتبر الباب الاول عبارة عن كيمياء فيزيائية
انا متفق معكم تماما ان موضعات المنهج جديدة
عبارة عن كيمياء فيزيائية متقدمة درستهافى الجامعة مع الدكتور الكبير محمد بدر الصباح بجامعة الازهر
كان يفترض ان تكون بداية المنهج غير كدا
طلبة كتير يمكن تحول من الثانوى العام لتعليم الفنى لان البداية صعبة
الباب الثانى
ماخوذ من الباب السادس فى كيمياء الثانوية العامة ولكن باختصاروبراعة فى الاداء
خلط مابين منهج اولى ثانى القديم مع منهج الثانوية العامة الباب دة عايز مجهود كبير جدا
فى الفصل الثانى
كان المفروض يبدا بشرح
حساب الصيغة الكيميائية
وبعد كدا
يشرح النسب المؤية الوزنية
ويختم بالناتج الفعلى والنظرى
هو واضح من هذا الباب انة سهل لكن هيكون فية افكار كثيرة جدا ونوعيات مسائل هتكون صعبة على الطالب فى المرحلة دى
الباب الثالث
بدا بشرح المحاليل
بصراحة معلوماتة غير منظمة
يجب تعديل من اول صفحة 54 الى صفحة 57 ( معلومات ولا لها لزمة)
الفصل الثانى
الاحماض والقواعد
شرحة كويس لغاية صفحة 69 فقط
انما صفحة 70 و صفحة 71 عايزة تعديل
الباب الرابع
الفصل الاول
المحتوى الحرارى
عبارة عن كيمياء فيزيائية متقدمة
مزيج ما بين الكيميا والفيزيا
الفصل الثانى
غير موفق فى شرحة
كان فى المنهج القديم افضل كثيرا
الباب الخامس
عبارة عن استعراض عضلات لمؤلف الكتاب على المعلم والطالب
هل من المعقول طالب فى هذا العمر يفهم الشرح بالطريقة دى
الكيمياء النووية
منهج يدرس لطالب فى جامعة
وبعدين اين اسسس الكيمياء النووية
المؤلف غير موفق تماما فى شرح النووية
الباب السادس
(لا تعليق)
خارج نطاق الخدمة
لا يصلح للتدريس فى الكيمياء
الخلاصة
منهج الكيمياء
(غير منظم - فية اجزاء غير مناسبة تماما للتدريس - فية حشو كتير - يركز علىالحفظ - كتاب الانشطة يستحيل تدريسة فى بعض المدارس لعدم وجودامكانيات-المنهج سوف يؤدى الى تسرب الكثير الى التعليم الفنى - المنهج كبيرجدا يستحيل تدريسة فى ترم واحد – المنهج يحتاج تدريسة لمدرس خصوصى بارع طبعا فاهمين كلامى يعنى الدروس الخصوصية اسعارها هتزيد مع المناهج الجديدة)
كل احترامى وتقديرى لمؤلفى الكتاب الغير موفقين وبامانة فى الكتاب الجديد
واضح ان وزارة التربية والتعليم تختار اسواالمناهج لتدريسها
دة مش كويس لمصلحة البلد
كنت اتمنى ان المنهج يتناسب مع عقول الطالب ويتناسب مع ظروفنا الحالية
تحياتى للجميع
منتظر ردودكم وانتقاداتكم
وكل عام وانت بخير
منقول للاستاذ /محمد الطنطاوى
http://www.gulfup.com/?XezOTf
Professorالسبت 20 يوليو 2013, 1:47 am