لطلاب الثانوية العامة بخصوص حل امتحان مادة اللغة العربية
1-ابدأ بالنحو
2-ثم أسئلة الأدب
3-ثم التعبير
4-ثم النصوص
5-وانتهي بالقراءة نظرا لطولها
تفاصيل وعدد الاسئلة وتوزيع الدرجات لامتحان العربي :
تقسيم الأسئلة (٦٠ سؤال)
١٤ سؤال قراءة متحررة
٢٢ سؤال نصوص متحررة(نثر+شعر)
١٦ سؤال نحو
٨ أسئلة تعبير
خلي بالك بقى (القراءة المتحررة والتعبير )هيعتمدوا على مجهودك الشخصي مش هيعتمدوا على مذاكرة أو منهج نهااائي
يعنى
٢٢ سؤال يعني أكتر من تلت الامتحان
هيكونوا معتمدين على مخ حضرتك وتركيزك وقراءتك الدقيقة لكل تفاصيل السؤال فقط
يعني لازم تكون نايم كويس قبل الامتحان وتركيزك قوي جدا علشان تعرف تجاوبهم وكمان هتلاقي شكلهم غريب ما تقلقش اقرأ بتركيز بس وهيتجاوبوا بسهولة بأمر الله و اللي حاسس نفسه تايهه او متوتر و قلقان يبعت ماسج و هساعده بالتوفيق للجميع
١٤ سؤال قراءة متحررة
٢٢ سؤال نصوص متحررة(نثر+شعر)
١٦ سؤال نحو
٨ أسئلة تعبير
خلي بالك بقى (القراءة المتحررة والتعبير )هيعتمدوا على مجهودك الشخصي مش هيعتمدوا على مذاكرة أو منهج نهااائي
يعنى
٢٢ سؤال يعني أكتر من تلت الامتحان
هيكونوا معتمدين على مخ حضرتك وتركيزك وقراءتك الدقيقة لكل تفاصيل السؤال فقط
يعني لازم تكون نايم كويس قبل الامتحان وتركيزك قوي جدا علشان تعرف تجاوبهم وكمان هتلاقي شكلهم غريب ما تقلقش اقرأ بتركيز بس وهيتجاوبوا بسهولة بأمر الله و اللي حاسس نفسه تايهه او متوتر و قلقان يبعت ماسج و هساعده بالتوفيق للجميع
تفاصيل وعدد الاسئلة وتوزيع الدرجات لامتحان العربي :
أولا التعبير
8 اسئلة في الامتحان طبعا طبقا للنماذج أ ب ج د
ركز اوي
اقرأ السؤال اكتر من مرة حاول تفهم عايز منك ايه
ضع الكلمة المناسبة او أداة الربط او ممكن استبدال بكلمات بها همزة متوسطة او متطرفة وطبعا موقع الكلمة الأعرابي بيفرق في النصب غير الرفع غير الجر
وكمان في سؤال عن مدلولات الألفاظ او الكناية العبارة عن ايه ،وكمان سؤال قطعة وطالب منك ترتيبها فقرات من حيث المشكلة والحل .
فالتركيز هو المفتاح الحقيقي لحل الاسءلة دي وكمان لازم تكون نايم كويس جدا قبل الامتحان
القراءة
قطعتين قضية إجتماعية سيرة ذاتية او موقف او جزء من قصة او حدث
اسئلة بتكون بطريقة غير مباشرة
اقرأ القطعة كذا مرة
لازم يكون عند قدرة على الاستدلال
واختيار الإجابة الادق وكمان لو جالك سؤال عن قصة الأيام لطة حسين هيكون ربط بينه وبين موضوع القراءة في الامتحان استبعد الإجابات الغير مشتركة ف القصتين
النصوص
لازم تعرف ان سؤال النصوص بيعتمد بشكل كبير على مدى فهمك لنصوص المدارس الأدبية علشان كده لازم تقرأ عنوان سؤال النصوص كويس جدا وتعرف اسم الشاعر ولأي مدرسة أدبية بينتمي وكمان النص تقراءة أقل حاجه 3 مرات قراءة متأنية ولازم تفهم المعنى الإجمالي للابيات لأن ده هيسهلك كتير حل المطلوب
كمان هنتلاقي سؤال ف البلاغة
سواء علم البديع والا شهر ف الامتحان الطباق والمقابلة والتصريع وحسن التقسيم
او علم البيان والاشهر الصور الجزئية اللي هي التشبية والاستعارة والكناية والمجاز
والصور الكلية مهمة جدااا ومعها الصورة الممتدة والمركبة
وعلم المعاني الأساليب مهمة جدا
الإنشائية طلبية زي الأمر والنهي الاستفهام والتمني والنداء
الإنشائية غير طلبية زي القسم التعجب وكم الخبرية والمدح والذم
والأساليب الخبرية اللي ديما مفيهاش حاجه من اللي فوق
والاطناب والايجاز.
فحاول تركز وتكون هادي جدا لأن مفتاح تفوقك الهدوء مع الدقة
الأدب
وبيكون عبارة عن أبيات من مدارس أدبية مختلفة
ومطلوب منك تحدد السمة اللي اتحققت في البيت الشعري يعني لازم تكون فاهم السمات كويس وطبعا وكمان تعرف مآخذ المدارس الأدبية على الكلاسكيين
لا تتعجل في الاختيار اقرأ الإجابات الأربعة بدقة
وممكن يجبلك سؤال عن المسرحية او القصة او الرواية وتستنتج سبب اعتماد المؤلف على سمه معينة يعني لازم تكون فاهم كويس جدا هو عايز ايه
وللمرة المليون اقرأ السؤال كويس جدا لا تتعجل
النحو بقى
لو ركزت كويس هيكون أسهل سؤال حرفيا لأنه مفهوش لعب كتير الاسءلة أفكارها مكررة
الوحدة الأولى
ركز اوي في الهمزات
سواء همزةالقطع والوصل وده ممكن يكون في سؤال تصويب الخطأ
او الهمزة المتوسطة والمتطرفة مهم جدا وبنسبه كبيرة جاي ف الامتحان
المشتقات وما أدراك من المشتقات
خليك ذكي حاول تفرق بينهم بالمعنى مش بالحفظ
ممكن كذا موضع في الامتحان
ممكن نوع المشتق
اعراب ما بعد المشتق العامل او سبب عمل المشتق
وعلشان تعرب ما بعد المشتق العامل صح حوله المشتق لفعل مضارع ده بيسهل عليك اعراب الاسم الواقع بعد المشتق سواء فاعل او مفعول به وده لو كان المشتق اسم فاعل او صيغة مبالغة
او نائب فاعل لو كان المشتق اسم مفعول
تعالى اقولك ازاي تصغي المشتقات وازاي كمان تفرق بينهم بس يا سيدي
اول حاجه معانا اسم الفاعل
وده من الثلاثي على وزن فاعل والأخطر بقى لو كان ثلاثي معتل الآخر في حالة الرفع او الجر وغير مضاف هنا تحذف ياؤه قاض او ساع
ومن غير الثلاثي اوله ميم مضمومة ومكسور ما قبل الآخر وطبعا بيدل على من قام بالفعل او اتصف به
اسم المفعول كتير جدا ف الامتحان والاغلب صياغته من الثلاثي المعتل الوسط قام طبعا بنحوله لمضارع يقوم ونقلب الياء ميم مقوم
او ثلاثي معتل الآخر سعى يسعى مسعي بتشديد الياء
اسم التفضيل لازم تعرف أركانه
مصر أكثر الدول آمنا
المفضل مصر
اسم التفضيل أكثر
المفضل عليه الدول
المصادر هي هي المفعول المطلق أتعامل معاها على هذا الأساس ولو على نوعها يكفي انك تجيب فعل المصدر وتشوف عدد حروفه
اسم الهيئة على وزن فعله بكسرالفاء ويدل على هيئة حدوث الفعل جلس جلسة
اسم المرة على وزن فعله بفتح الفاء
الاسم المقصور مهم علشان ديما سؤاله ف الامتحان تثنية او جمع هدى هديان في الرفع هديين في النصب والجر هديان
الاسم المنقوص
قاض او قاضي قاضيان أو قاضيين قاضيات قاضون
الممدود المهم انك تعرف نوع الهمزة سواء أصلية او من متقلبة او زائدة التأنيث
: وطبعا الأصلية كما هي تبقى في التثنية والجمع والمنقولة عن أصل تقلب واو او تبقى كما هي والزاءدة التأنيث تقلب واو
اعرف الفرق بين كم الخبرية اللي تميزها ديما جمع مجرور
وكم الاستفهامية اللي تمييزها مفرد منصوب
اعرف النواسخ
حروف زي ان ان ليت لعل كأن لكن وأنها بتدخل على الجملة الاسمية تنصب المبتدأ وترفع الخبر اللي بتسأل عنه بكلمة ماله
اعرف الأفعال الناسخة كان وأخواتها مهمة جدا وأنها ترفع المبتدأ وتنصب الخبر
اعرف كاد وأخواتها المقاربة والرجاء والشروع وحكم اقتران خبرها بأن اللي هو واجب مع حرى واخلولق ويمتنع مع أفعال ا لشروع وكمان لازم اخبارها تكون جملة فعلية فعلها مضارع
المنصوبات أعرفها
المفعول لأجله والمطلق والتميز والحال والمفعول فية الظرف بنوعيه
اعرف الأدوات وحروف الجر الزائدة
اعرف الممنوع من الصرف
لا النافية للجنس
والأساليب النحوية
المدح والاغراء والاختصاص
والتوابع العطف والتوكيد والبدل
ركز اوي على الجمل التى لها محل من الأعراب والعكس
ركز على أنواع الخبر وجملة النعت وتمييز الأعداد
الأهم انك تنام بدري لأن ده اللي هيساعدك ان شاء الله على التركيز والهدوء في الامتحان
وفقكم الله لما يحب ويرضى
قطعتين قضية إجتماعية سيرة ذاتية او موقف او جزء من قصة او حدث
اسئلة بتكون بطريقة غير مباشرة
اقرأ القطعة كذا مرة
لازم يكون عند قدرة على الاستدلال
واختيار الإجابة الادق وكمان لو جالك سؤال عن قصة الأيام لطة حسين هيكون ربط بينه وبين موضوع القراءة في الامتحان استبعد الإجابات الغير مشتركة ف القصتين
النصوص
لازم تعرف ان سؤال النصوص بيعتمد بشكل كبير على مدى فهمك لنصوص المدارس الأدبية علشان كده لازم تقرأ عنوان سؤال النصوص كويس جدا وتعرف اسم الشاعر ولأي مدرسة أدبية بينتمي وكمان النص تقراءة أقل حاجه 3 مرات قراءة متأنية ولازم تفهم المعنى الإجمالي للابيات لأن ده هيسهلك كتير حل المطلوب
كمان هنتلاقي سؤال ف البلاغة
سواء علم البديع والا شهر ف الامتحان الطباق والمقابلة والتصريع وحسن التقسيم
او علم البيان والاشهر الصور الجزئية اللي هي التشبية والاستعارة والكناية والمجاز
والصور الكلية مهمة جدااا ومعها الصورة الممتدة والمركبة
وعلم المعاني الأساليب مهمة جدا
الإنشائية طلبية زي الأمر والنهي الاستفهام والتمني والنداء
الإنشائية غير طلبية زي القسم التعجب وكم الخبرية والمدح والذم
والأساليب الخبرية اللي ديما مفيهاش حاجه من اللي فوق
والاطناب والايجاز.
فحاول تركز وتكون هادي جدا لأن مفتاح تفوقك الهدوء مع الدقة
الأدب
وبيكون عبارة عن أبيات من مدارس أدبية مختلفة
ومطلوب منك تحدد السمة اللي اتحققت في البيت الشعري يعني لازم تكون فاهم السمات كويس وطبعا وكمان تعرف مآخذ المدارس الأدبية على الكلاسكيين
لا تتعجل في الاختيار اقرأ الإجابات الأربعة بدقة
وممكن يجبلك سؤال عن المسرحية او القصة او الرواية وتستنتج سبب اعتماد المؤلف على سمه معينة يعني لازم تكون فاهم كويس جدا هو عايز ايه
وللمرة المليون اقرأ السؤال كويس جدا لا تتعجل
النحو بقى
لو ركزت كويس هيكون أسهل سؤال حرفيا لأنه مفهوش لعب كتير الاسءلة أفكارها مكررة
الوحدة الأولى
ركز اوي في الهمزات
سواء همزةالقطع والوصل وده ممكن يكون في سؤال تصويب الخطأ
او الهمزة المتوسطة والمتطرفة مهم جدا وبنسبه كبيرة جاي ف الامتحان
المشتقات وما أدراك من المشتقات
خليك ذكي حاول تفرق بينهم بالمعنى مش بالحفظ
ممكن كذا موضع في الامتحان
ممكن نوع المشتق
اعراب ما بعد المشتق العامل او سبب عمل المشتق
وعلشان تعرب ما بعد المشتق العامل صح حوله المشتق لفعل مضارع ده بيسهل عليك اعراب الاسم الواقع بعد المشتق سواء فاعل او مفعول به وده لو كان المشتق اسم فاعل او صيغة مبالغة
او نائب فاعل لو كان المشتق اسم مفعول
تعالى اقولك ازاي تصغي المشتقات وازاي كمان تفرق بينهم بس يا سيدي
اول حاجه معانا اسم الفاعل
وده من الثلاثي على وزن فاعل والأخطر بقى لو كان ثلاثي معتل الآخر في حالة الرفع او الجر وغير مضاف هنا تحذف ياؤه قاض او ساع
ومن غير الثلاثي اوله ميم مضمومة ومكسور ما قبل الآخر وطبعا بيدل على من قام بالفعل او اتصف به
اسم المفعول كتير جدا ف الامتحان والاغلب صياغته من الثلاثي المعتل الوسط قام طبعا بنحوله لمضارع يقوم ونقلب الياء ميم مقوم
او ثلاثي معتل الآخر سعى يسعى مسعي بتشديد الياء
اسم التفضيل لازم تعرف أركانه
مصر أكثر الدول آمنا
المفضل مصر
اسم التفضيل أكثر
المفضل عليه الدول
المصادر هي هي المفعول المطلق أتعامل معاها على هذا الأساس ولو على نوعها يكفي انك تجيب فعل المصدر وتشوف عدد حروفه
اسم الهيئة على وزن فعله بكسرالفاء ويدل على هيئة حدوث الفعل جلس جلسة
اسم المرة على وزن فعله بفتح الفاء
الاسم المقصور مهم علشان ديما سؤاله ف الامتحان تثنية او جمع هدى هديان في الرفع هديين في النصب والجر هديان
الاسم المنقوص
قاض او قاضي قاضيان أو قاضيين قاضيات قاضون
الممدود المهم انك تعرف نوع الهمزة سواء أصلية او من متقلبة او زائدة التأنيث
: وطبعا الأصلية كما هي تبقى في التثنية والجمع والمنقولة عن أصل تقلب واو او تبقى كما هي والزاءدة التأنيث تقلب واو
اعرف الفرق بين كم الخبرية اللي تميزها ديما جمع مجرور
وكم الاستفهامية اللي تمييزها مفرد منصوب
اعرف النواسخ
حروف زي ان ان ليت لعل كأن لكن وأنها بتدخل على الجملة الاسمية تنصب المبتدأ وترفع الخبر اللي بتسأل عنه بكلمة ماله
اعرف الأفعال الناسخة كان وأخواتها مهمة جدا وأنها ترفع المبتدأ وتنصب الخبر
اعرف كاد وأخواتها المقاربة والرجاء والشروع وحكم اقتران خبرها بأن اللي هو واجب مع حرى واخلولق ويمتنع مع أفعال ا لشروع وكمان لازم اخبارها تكون جملة فعلية فعلها مضارع
المنصوبات أعرفها
المفعول لأجله والمطلق والتميز والحال والمفعول فية الظرف بنوعيه
اعرف الأدوات وحروف الجر الزائدة
اعرف الممنوع من الصرف
لا النافية للجنس
والأساليب النحوية
المدح والاغراء والاختصاص
والتوابع العطف والتوكيد والبدل
ركز اوي على الجمل التى لها محل من الأعراب والعكس
ركز على أنواع الخبر وجملة النعت وتمييز الأعداد
الأهم انك تنام بدري لأن ده اللي هيساعدك ان شاء الله على التركيز والهدوء في الامتحان
وفقكم الله لما يحب ويرضى
الاستاذالجمعة 04 نوفمبر 2022, 3:59 pm